BEN VAN MELICK
Han Bennink: Cover art
nummer 30 | tweede uitgebreide druk | 2009
tweetalig | vertaald door Guus Blezer (Engels)
500 genummerde exemplaren met uniek omslag geïllustreerd door Han Bennink
68 p | 12 x 17 cm | offset
letter Baskerville | papier Arctic Volume
ISBN 978 90 79020 04 1
uitverkocht
zie ook: Han Bennink: Cover art | eerste druk >
Van deze uitgave verscheen in 2015 een geactualiseerde luxe editie, met Appendix 2009-2014. Deze Appendix is ook los verkrijgbaar.
In Cover art for icp and other labels zijn alle hoesontwerpen van slagwerker Han Bennink bijeengebracht. Het toont de veelzijdigheid van het fenomeen Bennink, hoe zijn muziek en beeldend werk op elkaar betrokken zijn en vanuit eenzelfde creatieve impuls tot stand komen: instant composing.
Cover art werd gepresenteerd in Wenen (bij de uitreiking van de European Jazz Prize 2008) en in Amsterdam (studio Piet Gerards Ontwerpers en Athenaeum Nieuwscentrum). De eerste druk was in een mum van tijd uitverkocht, werd uitverkoren tot Best Verzorgd Boek en vond weerklank in de nationale en internationale pers.
De uitgebreide tweede druk verschilt in twee opzichten van de eerste. Er zijn vier nieuwe ontwerpen uit 2009 plus een vergeten ontwerp in opgenomen. Het omslag is nieuw, en toch hetzelfde. Ook van deze editie is geen van de omslagen identiek. Vormden in de eerste oplage de drukvormen van het binnenwerk de basis, nu heeft elk omslag de persoonlijke signatuur van Han Bennink. Instant composing in de grafische vormgeving: een collectors item.
OVER DE AUTEUR
Ben van Melick (1947) is docent, publicist, uitgever en organiseert literaire evenementen.
Recent verscheen Over niks. Over alles.
Dag van de Brief (2009).
REACTIES
Het resultaat is een eigentijdse presentatie van een bijzondere collectie die op haar beurt een tijdsbeeld geeft.
Uit jury-rapport De Best Verzorgde Boeken 2008
Dankzij Cover art kunnen we nu ook in alle rust naar jazz kijken - de geest is dezelfde.
de Volkskrant (*****)
Het is klein, verfijnd, tactiel, en met aandacht gemaakt.
Vormberichten
Cover art toont visueel de veelzijdigheid van Bennink en dat zijn improvisatiemuziek samensmelt in zijn grafisch werk.
Jazz
Was bleibt, ist die Erkenntnis, dass zwischen Bennink, dem Künstler, und Bennink, dem Musiker, gar kein so großer Unterschied besteht, dass die esthetische Grundhaltung der hintersinnigen Umdeutung des Alltäglichen bei beiden eine ideelle Grundhaltung ist.
Jazzinstitut Darmstadt. Neue Bücher/New Books
de Volkskrant, 26 januari 2013