[66] [65] [64] [63] [62] [61] [60] [59] [58] [57] [56] [55] [54] [53] [52] [51] [50] [49] [48] [47] [46] [45] [44] [43] [42] [41] [40] [39] [38] [37] [36] [35] [34] [33] [32] [31] [30] [29] [28] [27] [26] [25] [24] [23] [22] [21] [20] [19] [18] [17] [16] [15] [14] [13] [12] [11] [10] [9] [8] [7] [6] [5] [4] [3] [2] [1]

HENRIËTTE HEEZEN

Ine Schröder

met bijdragen van Jo Coenen, Ferdinand van Dieten, Mique Eggermont, Tonie Ehlen, Marjan Groot, Suzanna Héman, Herman Hertzberger, Michael O’Brien, Helga Scholl, Sytze Steenstra en Nic. Tummers


nummer 32 | 2009

375 exemplaren (waarvan 75 luxe exemplaren, genummerd, met omslag van Ben Leenen)

fotografie Bart Sorgedrager

64 p | 17 x 22 cm | offset

letter Elzevir | papier Munken Lynx

ISBN 978 90 79020 06 5

uitverkocht


zie ook: Ine  >
lijn

Ine Schröder (Heerlen 1951) maakt beelden van natuurlijk materiaal dat op haar weg komt. Zij construeert fragiele installaties van latjes, houtsnippers, stof en papier in breekbare verbindingen en construeert grote beelden in onbewerkt materiaal met even robuuste als kwetsbare uitstraling.
Schröder werkt in opdracht, voor een bepaalde ruimte, maar ook autonoom. In haar atelier maakt zij dan kleinere bouwsels, elementaire constructies, waarbij verf een belangrijk structurerend element is. Soms zijn het open staketsels aan de muur, soms dichte vormen. Deze uitgave bevat een aantal van die kleine bouwsels.

Ine Schröder: 'Ik heb een groot verlangen naar een uiting die zo dicht mogelijk bij mijn gevoel staat. Daardoor gebruik ik materialen zoals ze zijn: in hun meest ruwe en pure vorm. De verbindingen van de staketsels maak ik zo eenvoudig mogelijk, temeer daar er bij de opbouw steeds veranderd wordt om uiteindelijk tot een beeld te komen dat als een gedicht moet werken. Ik wil ruimte cre╬ren. De tijdelijkheid en de kleur van de installatie spelen een essentiële rol.'

Ine Schröder is een impressie in woord en beeld: een elftal ingewijden in de wereld van de kunsten geeft commentaar in maximaal 600 woorden op een beeld van de kunstenaar dat zij niet eerder onder ogen kregen en geven daarmee op persoonlijke titel een even verrassende kijk op Ine Schröders beelden als op zichzelf.
Ine Schröder bevat ook een essay over de kunstenaar en haar werk van de hand van kunsthistoricus Henriëtte Heezen.

Beeld, gefotografeerd door Bart Sorgedrager, en tekst gaan op bijzondere wijze een verbinding met elkaar aan in deze kleine hommage aan een kunstenaarschap van het minimale, dat zich soms liever verstopt dan naar buiten treedt. Huis Clos wil dit werk de aandacht geven die het verdient.
Beeldend kunstenaar Ben Leenen levert een bijdrage aan de luxe editie van het boek.

Deze uitgave kwam mede tot stand dankzij een donatie van Paul van der Velden.

lijn

OVER DE AUTEUR

Henriëtte Heezen (1964) is kunsthistoricus, redacteur en freelance publicist beeldende kunst. Zij publiceerde onder andere de monografie Mijn plaats aan tafel. Anna (2003) over Anna Verweij-Verschuure.

lijn